2019-10-20 18:23:57

IZVANUČIONIČKA NASTAVA – 6.c i 6.d razreda

Posjet Muzeju hrvatskih arheoloških spomenika u Splitu

           Dana 26. rujna 2019. godine posjetili smo Muzej hrvatskih arheoloških spomenika u Splitu. Razlog našeg posjeta bila je Bašćanska ploča i početci hrvatske pismenosti, zbog koje su nam učiteljice hrvatskoga jezika Neda Lelas, prof.  i Anita Goleš, prof. organizirale nastavu u muzeju.

         Kroz muzej nas je provela muzejska pedagoginja gđa Lada Laura. U muzeju smo vidjeli mnoge spomenike i skulpture te saznali mnogo o početcima hrvatske pismenosti. Poslušali smo priču o skulpturi Povijest Hrvata Ivana Meštrovića. Vidjeli smo Trpimirov natpis iz  825. god. i Branimirov natpis iz 888. god. A kako je glavni razlog našeg posjeta muzeju bila  Bašćanska ploča, njoj smo posvetili najviše pozornosti. U muzeju smo vidjeli repliku  jer se original čuva u Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti u Zagrebu. Bašćanska  ploča je prvi cjeloviti spomenik hrvatske pismenosti pisan u 13 redaka prijelaznom glagoljicom (od oble k uglatoj) na hrvatskome jeziku. Ploča je uklesana u kamen debljine 8 cm, visok 99 cm, a širok 197 cm. Pronađena je u crkvi sv. Lucije u Jurandvoru pored Baške na otoku Krku oko 1100. god.  Služila je kao oltarna pregrada, a za pronalazak je zaslužan Ivan Kukuljević Sakcinski u 19. st.

       Saznali smo da su spomenici u srednjem vijeku bili ukrašeni u potpunosti, tj. na njima nije ostajalo slobodnog prostora gdje bi se nešto moglo dodati. Gđa Lada nam je objasnila da se to zove strah od slobodnoga prostora. Spomenici su bili ukrašeni različitim oblicima kao što su krugovi, lukovi, motivima biljaka i životinja te oslikani bojom kako bi bili zanimljiviji građanima i vladarima.

Nakon razgledavanja i proučavanja spomenika, koji svjedoče o početcima pismenosti, slijedila je radionica.  Iscrtavali smo, oslikavali i ukrašavali slova glagoljice po izboru. Najčešće smo birali inicijale  imena te ih ukrašavali oblicima lukova, krugova, pletera koje smo uočavali na starim spomenicima.

Posjet muzeju nam se jako svidio i drago nam je što smo imali nastavu izvan učionice. Svidjelo nam se što smo mogli vidjeti i čuti mnogo o našoj prošlosti i početcima pismenosti.

Pamtit ćemo ovo kao jedno od boljih iskustava aktivnog učenja uz zabavu.

Petra Kuić, 6.c

 

fotogalerija


Osnovna škola "Split 3" Split